A pályázat adatai | |
Projekt címe | Múltidéző vártúra a Felvidéken; történelemben gyökerező irodalom |
Megvalósulás helye - ország | Szlovákia |
Pályázati azonosító | HAT-18-01-0385 |
A pályázat rövid összefoglalása | Nyitra,Bajmóc,Zsolna,Trencsén,Beckó és Pozsony várainak jelentősége,szerepe Magyarország történelmében, továbbá Dévény és Szenc látogatása kapcsán irodalmi gyökereink megfigyelése. Felvidéki barangolás során annak felismertetése, hogy kultúránk gyökereinek jó része a jelenlegi országhatáron kívülre esik (irodalom, egyéb művészeti ágak). Ezért is fontos, hogy személyes kapcsolatokat építünk felvidéki magyar iskolák diákjaival és pedagógusaival. |
Tanulmányi kirándulás rövid bemutatása | Az
út célja a szervező pedagógus számára elsődleges az volt, hogy
szemléletet formáljon, attitűdöket alakítson ki, erősítsen meg. Ehhez
az egyes állomások eszközök voltak. Maga az út tehát nem elsősorban
célként, hanem eszközként szerepelt, ahhoz, hogy magyarságtudatot,
megélhető történelmet tanítson, művészetek iránti igényt ébresszen fel,
vagy mélyítsen el. A feladatok kitűzésekor a pedagógus figyelembe
vettem a gyerekek egyéni sajátosságait, illetve azt, hogy ki mit
választ a saját érdeklődési körének megfelelően. Kiemelten fontos volt,
hogy valamilyen feladata mindenkinek legyen. Az első úticél a felbári iskola volt. Irodalmi összeállítással érkeztek a gyerekek, ezt a felbáriak zenés műsorral viszonozták. Maradandó kapcsolatok is köttettek, ahogy ez a tavaszi visszahívásos záróprogramon kiderült. Nyitrán előadások hangoztak el a gyerekek részéről nyitrai várról, valamint a középkori művészet és egyház viszonyáról. Ezután megtekintettük a várat, illetve a nyitrai püspöki székhelyt. A 2. napon Bajmócon a vár megtekintése után szabadon választott Mátyás-mondát hallgattunk egy diák előadásában. Utána körülálltuk Mátyás fáját, kezünket összefogva kört alkottunk. Láncot, amely összeköt! A bajmóci állatkertben feladatlapot oldottak meg a gyerekek páros munkában. Ez volt a kötetlen kikapcsolódás ideje is. Trencsénben egy diák előadást tartott a középkori várépítészetről. Másikuk felolvasta Mikszáth Kálmán A Csák fészke című novelláját, illetve előadás hangzott el Mikszáth Kálmán életéről. Ezután körbejártuk a várat. A 3. napon Beckó váránál mondát hallgatunk. Utána felmásztunk a várhoz. Szencen előadás hangzott el Szenci Molnár Albert jelentőségéről. Utána megkoszorúztuk Szenci Molnár Albert szobrát. Az ezt követő csendes főhajtás az egész út legelemelőbb pontja volt. Dévénynél Ady Endre: Góg és Magóg fia vagyok én című verse hangzott el. Pozsonyban Reviczky Gyula Pozsony című verséből részletek elmondása, illetve Juhász Gyula Pozsony című versének elszavalása koronázta meg az utat. Ezt a verset egy olyan kislány mondta el, aki előző nyáron érkezett hozzánk Szlovákiából. Tapasztalatai sokat hozzátettek a programhoz, a vers pedig éppen ettől a különleges élethelyzettől külön értelmet kapott. Végül sétáltunk az esti, kivilágított Pozsonyban. Az út során meglátogatott várak egészen különbözőek felújításuk fokát és milyenségét tekintve. Ennek tudatos megfigyelése is sok ismeret átadására adott módot. A pályázat pedagógusok és diákok által megvalósított formája elérte a kitűzött célokat. Talán ennél sokkal több is megvalósult! „Az emberek többsége nem sejti, hogy részese valaminek, aminek kezdete a múlt ködébe vész, és olyannyira rövidlátóak, hogy nem fogják fel, hogy minden, amit tesznek, részesévé válik a nagy, közös mesének.” (Bán Mór: Hunyadi, Hetedik könyv, A félhold tündöklése, Gold Book 2014, 102. oldal) Nos, ezek a gyerekek részeseivé váltak annak a bizonyos közös mesének |
Tanulói beszámolók és fotóalbum | |
A
Határtalanul pályázat második napján Bajmóc állatkertjét és várát
látogattuk meg. Reggeli után elindultunk az állatkertbe, ami nem volt messze a szállasunktól. Az állatkert elején csoportokat kellett alkotnunk. Majd minden csapatnak ki kellett választani öt állatot, amiről kitöltik a táblázatot. Miután mindenki végzett és megcsodálta az állatokat, átsétáltunk a bajmóci várhoz. Majd egy idegenvezetővel végig jártuk a várat. Minden helységben Sanyi bácsi felolvasta a szoba történetét. Majd kimentünk a vár elé Mátyás fájához, amit körbeálltunk. Ezek után pedig fél órát elmehettünk, az állatkerthez bevezető úton lehetett vásárolni nagyon szép dolgokat. Nekem nagyon tetszett ez a nap és a sok-sok állat is. (Bütyök) |
|
Ezt
a napot nagyon vártam, mindenki izgatottan készült rá. Első nap a várat
és az iskolásokat látogattuk meg. Ott készültek előadással nekünk
nagyon aranyosak voltak a gyerekek. (Nyalóka) |
|
Az
osztályunk részt vett a Határtalanul programban. Sok előkészülettel
járt ez a program, de mindent megoldott az osztályfőnökünk. Nagyon
vártam ezt a kirándulást. Az első nap Felbárra mentünk a testvériskolába. Már vártam, hogy találkozzak az ottani gyerekekkel. Kedvesek, aranyosak voltak. Kicsit ismerkedtünk, beszélgettünk. 6 várat néztünk meg, de nekem a legjobban a Dévényi vár tetszett. Nagyon szép volt kívülről. A legendája is nagyon tetszett. Elmentünk a Bajmóci állatkertbe, ami nagyon tetszett. Sok érdekes állat volt. a szállásunk is Bajmócon volt. Szép, tiszta szobák voltak. A kirándulás végére szerintem mindenki elfáradt. Szerintem mindenki jól érezte magát. (Popcorn) |
|
Mivel
a szállás Bajmócon volt, ezért nem kellett sokat utazni a várhoz és az
állatkerthez. Az állatkerthez vezető út közben csomó árus volt, akik árultak plüssöket, cukrokat és nyakláncokat. Aztán bementünk az állatkertbe, ahol elmondták, hogy mit lehet csinálni, mit nem. Kaptunk szelfis feladatot is, aminek mindenki örült. Csoportokat alakítottunk, úgy jártuk be az állatkertet, és teljesítettük a feladatot. Lillával és Vikivel szokásosan eltévedtünk, de aztán valahogyan eligazodtunk. Mikor mindenki végzett, egy kupacba gyűltünk, és úgy szórakoztunk. 14 órakor elindultunk a várba. Végig jártuk, ami számomra unalmas volt. Utána megint szabad program volt, amit szintén mindenki élvezett. Személy szerint nekem ez a nap tetszett a legjobban. (emberke) |
|
A
fogalmazás arról fog szólni, hogy mit csináltunk Szlovákiában a
Határtalanul program keretében. Reggel üde jó kedvvel keltem mert tudtam, hogy egy fantasztikus kirándulás veszi kezdetét. Bősön megálltunk megnézni a vízierőművet, és a két tanár már ott várt ránk. Következett Felbár, ahol egy kisfiú elénekelte nekünk az Ismerős Arcoktól a ,,Nélküled" című dalt. Hideg futkosott a hátamon, hisz ez a dal nagyon igaz volt. Az iskolában megismerkedtünk a 7. osztályos tanulókkal, akikkel szoros barátságot kötöttünk. Köztük Rebekával, Szabinával, és Virággal. Este elfoglaltuk a hotelt, és a szobákat. Csütörtökön a bajmóci állatkertben kezdtünk, ahol kaptunk szuper feladatot, miszerint az lesz a munkánk, hogy öt állattal selfiet kell csinálnunk, majd annak tulajdonságait összegyűjteni egy lapra. Az állatkert után megnéztük a Bajmóci várat, ami gyönyörű volt, de hogy ennyit kellett fel-le gyalogolni, az brutális volt. Este folyamán visszamentünk a Hokejka Hotel nevű szállásra, ott finom vacsorát kaptunk. Utolsó reggel megreggeliztünk majd kezdődhetett a négy vár megnézése. Egy fárasztó nap után, Pozsonyban pizzáztunk egy jó nagyot, és elindultunk haza. Sofőr bácsi átvitt minket érzelmesbe, és énekeltünk egy jót. Este 9-kor hazaértünk és indulhatott a pihenés. Nagyon jól éreztem magam, és egy felejthetetlen kirándulás volt számomra. (Evelin) |
|
Egy határtalanul pályázat keretében az egész osztály részt vehetett egy
szlovákiai úton, hogy jobban megismerhessük történelmünket. Az oda vezető út elég hosszú volt, de megérte, mivel sok-sok szép látványosságot láthattunk. Bemehettünk régi várakba, ahol egykor uralkodók voltak, és láttunk erőműveket is, de nekem mégis leginkább az állatkert tetszett. Miután vége lett a napnak, elmentünk a hotelba. A hotelban kaptunk finom, meleg vacsorát és felmentünk a szobánkba, ahol kipihenhettük magunkat. Nagyon gyorsan elmentek a napok, az utolsó nap estéjén ettünk egy kis pizzát, ami nagyon finom volt. Szerintem nagyon jó volt ez a három nap, csak kár, hogy túl gyorsan elmúlt. Többször kéne ilyen osztálykirándulást csinálnunk. (pali) |
Bős- vízierőmű megtekintése |
A felbári magyar tanítási nyelvű Batthyány Alakpiskolában jártunk Oszttályunk irodalmi műsorral kedveskedett a felbári diákoknak A felbári diákok énekes-zenés műsorral fogadtak bennünket Felkerestük Nyitra várát Minden programelemnél tanulói beszámolót, kiselőadást hallhattak a diákok a hely nevezetseségeiről és történetéről Az "utolső vacsorát" ábrázoló szoborcsoportot is megnéztük Nyitrán |
Bajmócon minden magyar vonatkozású emlékheélyet felkerstünk: Itt éppen Mátyás fáját "öleltük szívünkre" A bajmóci vár a Loir-menti kastélyok élményét adta a csoportnak |
A kirándulás fontos céljai közé tartozott a felvidék flórájának és faunájának m,egismerése. A csoport a bajmóci állatkertben is látogatást tett. |
Zsolnán a kastélyban helytörténeti és kastélytörténeti kiállítás várt bennünket |
Utolsó piheno a trencsényi vár megrohamozása előtt Trencsény ősi falai védelmet nyújtottak a csípős őszi szél ellen. Lehetett napozni is. |
Beckó vára lenyűgöző! A romok lábánál magyar mondát olvasunk fel a diákoknak, ami "megmagyarázta", hogyan is épülhetett fel ez a csodálatos építmény a középkorban. |
Szenc városában magyarul köszöntöttek bennünket a lakók. Itt, Szencen született Szenci Molnár Albert prédikátor és zsoltáros. Emlékművénél koszúnkkal és főhajtással róttuk le tiszteletünket. |
A napot Pozsonyban zártuk. A naplemente sárga fénybe borította a magyar történelem dicső helyszínét, aminek kapujában ma Svatopluk lovasszobra ágaskodik. |