Vissza
Tájékoztató az „Arizona programról”
Mi is az
„Arizona-program?
A program az Amerikai
Egyesült Államokból, Arizonából (innen a név) indult és ma már a világ
számtalan országában alkalmazzák. Alapgondolata az, hogy olyan eszközt
adjon a tanárok kezébe, mely személyiségi jogok megsértése nélkül képes
segíteni a tanórai munkát. Azaz van a tanár, a jó diák és van a rendetlenkedő
diák. A tanár tanítani szeretne, a jó diák tanulni, a rendetlenkedő diák pedig
rosszalkodni, zavarni a tanórát.
Mi történjen ebben a
szituációban?
"Minden diák az
életkora növekedésével fokozottan felelős saját életének alakításában" –
fogalmazták meg a program kitalálói.
Rosszalkodni szeretnél?
- kérdi a tanár a rossz diákot. Megteheted. De adj választ arra a kérdésre:
miért? Nincs sértődés, nincs harag, és ami a legfontosabb, hogy elkerülünk
minden agressziót.
Természetesen nem
hihetjük, hogy az iskolai konfliktusok egy csapásra meg fognak oldódni az
Arizona-programtól, mint egy csodaszertől. De hinnünk kell abban, hogy
lehetséges az iskola életébe beépíteni olyan új módszereket, melyek megoldást
kínálnak napjaink égető problémáira.
A program kidolgozásával
egy időben szükséges hangsúlyozni, hogy nemcsak a mi
iskolánkban jelentkező egyedi problémáról van szó.
A probléma megoszlik
valahol az iskola, a társadalom, a jogalkotók, a közoktatási szakemberek és a
család között.
Belső indítékunk a
jobbító szándék. Újszerűsége miatt bizonyára sok munkát kell majd még
elvégeznünk. Ám reméljük, hogy az Arizona-program és azok a módszerek,
amelyeket majd a jövőben fogunk kitalálni mi, és a felelősséggel gondolkodó
szakemberek, hozzásegítenek minket egy jobb iskolai légkör
kialakulásához.
Mire alkalmas a
program?
Alkalmas a tanórákon
előforduló konfliktusok kezelésére, segíti az iskolai szabályokhoz,
normákhoz való alkalmazkodást, a közösségbe való beilleszkedést.
A program célja annak
biztosítása, hogy a tanár nyugodt körülmények között végezhesse munkáját és a
tanulni akaró diákok jogait megvédje az órák normális menetét zavarókkal
szemben.
A program nem a
büntetésre, sokkal inkább a tanulók saját felelősségére épül.
Megtanulják, hogy a cselekedeteiknek következménye van, mindenkinek saját
magának kell döntenie, és a döntéseiért ő maga felelős. A kölcsönös tisztelet az
alapja a tanár és diák együttműködésének. Az alapvető jogok és kötelességek
egyaránt vonatkoznak a tanárra és a diákra.
A program alapelve:
-
egymás iránti tisztelet
-
egyéni felelősségérzet
Alapvető jogok:
-
minden diáknak joga van a zavartalan tanuláshoz;
-
minden tanárnak joga van a zavartalan tanításhoz;
-
a tanár kötelessége megvédeni a tanulni akaró diákok jogait;
- mindenkinek
tisztelnie kell mások jogait.
Világos,
betartható szabályok, keretek, határok kialakítása szükséges,
amelyek mindenkire egyformán vonatkoznak.
A program lényege, hogy a gyermeket „kikapcsolom a helyzetből”- kiküldhetem, de
soha nem indulatból!
A pedagógus részéről fontos a segítő szándék sugárzása, a
gyermek maximális elfogadása.
A tantestület részéről kiemelten fontos követelmények: egységesség,
következetesség, türelem.
A program kidolgozásának módjáról, és a program „Alapszabályairól” a
tantestület hoz döntést.
Az "Arizona
program" működése

A program működtetése a
hétköznapokban
- a program sajátos iskolánkra szabott formájának
kidolgozása
- az „Alapszabályok” ismertetése az érintettekkel,
- az „Alapszabályok” kifüggesztése a tantermekben
(esetleg az iskola épületén belül több ponton)
- a program beindítása
Betartandó szabályok
- Az órára pontosan érkezem, a szükséges
felszereléseket előkészítem
- Követem tanárom utasításait, együttműködöm
- Társaimat nem zavarom
- Jelentkezem, megvárom, hogy felszólítsanak
- Engedély nélkül nem hagyom el a helyem
- Sértő, trágár szavakat senkivel szemben nem használok
- Az iskolai berendezésekre, eszközökre vigyázok
Konkrétumok az
Arizona-programból
Az óra menetét zavaró
tanulótól a tanár megkérdezi, hogy melyik szabály ellen vétett, és a
továbbiakban szabálykövetően viselkedik vagy inkább
kimegy a tréningszobába. Ha az osztályban való tartózkodást választja, és újra
rendetlenkedik, a tanár már nem ad választási lehetőséget, hanem egyértelmű
jelzéssel a diák tudomására hozza, hogy el kell hagynia a tantermet.
- A tanteremben a tanárnak kötelessége, hogy
gondoskodjon a szabályok betartatásáról. Amennyiben a tanórán a tanár úgy
véli, hogy a tanuló vétett valamely szabály ellen, felemelt kézzel jelez
(1. figyelmeztetés), majd megkérdezi a diákot: „Melyik szabály ellen
vétettél?”
- Atanuló a
kifüggesztett szabályokból kiválaszthatja azt a szabályt, amelyet nem
tartott be. Tisztelettudóan megválaszolja a kérdést. (A „nem tudom” válasz
nem elfogadható.)
Eldöntheti, hogy a továbbiakban szabálykövetően viselkedik, s a
tanteremben marad, illetve inkább távozik a tréningszobába.
- Amennyiben a tanteremben maradás mellett dönt,
ügyelnie kell arra, hogy ismételten ne zavarja meg az óra menetét.
Amennyiben a tanuló másodszor is vét valamely szabály ellen, a tanár
kézmozdulattal (2. figyelmeztetés) jelzi, hogy a tanulónak távoznia kell a
tréningszobába. (A tanár közli vele: „Ezzel a viselkedéssel eldöntötted,
hogy a tréningszobába távozol.”)
- Adiák
tulajdonképpen mindkét esetben a saját döntése alapján távozik a
tréningszobába. Távozása az „Információs lappal” történik,
amelyet a tanár értelemszerűen tölt ki.
- Adiáknak az
„Információs lappal” jelentkeznie kell a tréningszobában tartózkodó
nevelőnél, akinek segítségével „Visszatérési tervet”
kell készítenie.
- Amennyiben a tanuló a felügyelő tanár számára
elfogadható tervet készít, visszatérhet a tanórára. Fontos, hogy a
visszatérésével sem zavarhatja meg az óra menetét. A visszatérő lapot
csendben a tanári asztalra helyezi, majd a helyére ül és igyekszik
bekapcsolódni az óra folyamatába. Így nem sérül a zavartalan tanulási és
tanítási folyamat.
- Az osztályterem elhagyása egy információs lappal
történik, amelyre a szaktanár feljegyzi, hogy milyen probléma volt a
tanuló viselkedésével.
- Atréningszobában a
tanulónak az iskola házirendje szerint kell viselkednie. A felügyelő tanár
utasításainak betartása számára kötelező. Ennek megszegése azonnali szülői
bevonást eredményez.
A tréningszobában
tartózkodás szabályai
- Atanteremből
korábban távozott diák bekopog a tréningszoba ajtaján. Belépés után
szükség szerint bemutatkozik, majd az ott tartózkodó nevelőnek átadja az
„Információs lapot”.
- Az ügyeletes nevelő a szobában lévő „Űrlapon”
regisztrálja a tanulót.
- A diák kap egy „Visszatérési tervkészítő lapot”.
- A diák leül egy asztalhoz és átgondolja, melyik
szabályt sértette meg, milyen következményei vannak tettének saját magára,
illetve osztálytársaira nézve.
- A diák visszatérési tervet készít arra vonatkozóan,
hogyan tudná a jövőben ezt a magatartást elkerülni.
- A terv készítésében az ügyeletes nevelő segítséget
ad, ha azt kéri a tanuló. „Nem tudom” válasz nem elfogadható.
- Haa diák
jó visszatérési tervet készít (ezt az ügyeletes nevelő értékeli és dönti
el), akkor a diák az aláírt „Visszatérési tervvel” térhet vissza a
tanterembe. (Ezen a lapon az időpontot is mindig rögzíteni kell.)
- Ha a diák nem készít vagy nem elfogadható
„Visszatérési tervet” készít, akkor a tréningszobában marad, amíg el nem
készíti az elfogadható tervét. Ha erre nem kerül sor a tanítási időben,
akkor másnap reggel a tréningszobába kell visszatérnie, lehetőleg a
szülőjével.
A pedagógusok tanórán
kívüli idejükben külön beosztás szerint látják el az ügyeletet a
tréningszobában.
Néhány gyakorlati
tudnivaló:
A tanterem elhagyásának módjadja
- A tanárnak kötelessége, hogy gondoskodjon a
szabályok betartatásáról. Ha egy tanár azon a véleményen van, hogy egy
tanuló hátráltatja őt a tanításában, vagy a többi diákot zavarja a
tanulásban, kérdéseket tesz fel a rendetlenkedő diáknak. Először megkéri a
rendetlenkedő diákot, hogy hasonlítsa össze, viselkedése megegyezik-e az
osztályszabályokkal vagy sem.
- A diák ezután eltekinthet az óra további
zavarásától, vagy dönthet úgy, hogy elhagyja az osztálytermet, és a
tréningszobába megy. A lényeg, a saját
egyéni döntésen van! Ha marad, és újra zavarja az órát, már nincs
lehetősége a választásra, ki kell mennie a tréningszobába, hiszen
tudatosan döntött a szabályok ellen.
- Természetesen nincs szabály arra, hogy mi minősül az
óra zavarásának, azt mindig a tanár dönti el. Ha többen rendetlenkednek,
egyszerre csak egy tanuló mehet ki, de egy óráról több tanuló is távozhat.
Ha a diák úgy dönt, hogy elhagyja az osztálytermet, a tréningszobába kell
mennie. Fontos még megemlíteni, hogy amennyiben a tanuló elhagyja az
osztálytermet, ezt adminisztráljuk le, illetve, hogy a tananyagot pótolnia
kell. A távozása nem mentesíti a következő órai esetleges felelés vagy
dolgozatírás alól. Ha dolgozatírás közben hagyja el az osztálytermet, a
dolgozatot addig értékeljük, ameddig megírta.
Tanácsadói megbeszélés
Talán az egyik legtöbb
gondot okozó kérdés a „Mi az oka, hogy így viselkedtem”? Természetesen
a „nem tudom” válaszokat nem fogadhatjuk el, hiszen a cél, hogy a
gyermek felelősséggel gondolja végig tetteit és annak következményeit. A
tervkészítés fontos pontja a segítségkérés, minden esetben olyan felnőttet kellmegneveznie, akiben megbízik. Ez lehet osztályfőnök,
vagy bárki a tantestület tagjai közül a felkínált „Trénerlista” alapján. Mindig
a tréningszobában ügyeletet tartó tanár feladata, hogy szóljon annak a
kollégának, akit segítőként jelölt meg a diák.
A tanácsadó megbeszélések
sorában az első - ahogy azt már említettük - a diák és az általa a tervlapján
említett személy között történő elbeszélgetés. A beszélgetések során
megpróbáljuk az okokat felderíteni. Ebben a bizalomnak nagy szerepe van,
fontos, hogy a tanuló el merje mondani problémáit, gondjait. Ezeken a
megbeszéléseken sok olyan dologra fény derülhet, ami a tanuló viselkedését
megmagyarázza és segíthet a megoldásban.
A tréningszobába kerülés
következményei a tanácsadó megbeszélések:
- 5 eset után tanácsadó megbeszélésre,
amelyen részt vesz a gyermek, egy a gyermek által kiválasztott pedagógus
és egy tanár
- 10 eset után újabb segítő szándékú
megbeszélésre, amelyre bekéretjük a szülőt is és részt vesz rajta az
iskolaigazgató is
- 15 alkalom után ismételt megbeszélés
következik, amelyre szintén be kell jönnie a szülőnek, továbbá részt
vesz rajta a Gyermekjóléti Szolgálat szakembere is
- 20 alkalom után ismételt
megbeszélés következik, amelyen a résztvevők köre a rendőrség Gyermek és
Ifjúságvédelmi Osztályának képviselőjével bővül ki.
Terveink szerint a
program várható eredményei a következők lehetnek:
- nyugodtabbá válik a tanórák légköre
- több idő juthat a koncentrált munkavégzésre
- javulhat a tanár-diák viszony
- erősk
viszony
- erősödik a tanulni kész diákok jogainak védelme
- javulhat az iskola megítélése a szülők körében
- nem érzik tehetetleneknek magukat a pedagógusok a
renitensekkel szemben
- a problémás gyerekekkel több lehetőség nyílik a
személyes beszélgetésekre
- a zavaró diákok a tanórán elveszítik a „színpadot”,
- gondolkodásra kényszerül a renitens gyerek, nem
bújhat a „Nem tudom” válasz mögé,
- a beszélgetéseknek köszönhetően feltárulhatnak olyan
okok, amik előidézik a helytelen viselkedést,
- a programnak köszönhetően még szorosabbá válhat több
intézménnyel, személlyel az iskola kapcsolata.