Kölcsey Ferenc nevéről természetesen mindenekelőtt a Himnuszszokott
eszünkbe jutni. Ő volt nemzeti himnuszunk szövegének
költője.
Akik többet tudnak felőle, azoknak az is közismert
igazság, hogy
Martinovicsék után és Petőfiék
fellépte előtt, tehát ama sokszólamú
fél
évszázadban, a magyar romantika korszakában
Kölcseyt tekinthetjük a
magyar irodalom politikailag leghaladóbb költőjének.
Szerepe legalább
annyira beletartozik a kor politikatörténetébe, mint
irodalomtörténetébe. De még azt is
szokás tudni felőle, hogy a
rendszeres magyar irodalmi kritika egyik előkészítője.
Tehát az
irodalmi főszereplők közé tartozik.
A kiterjedt és oly fontos életművet egy
világéletében gyönge testű, betegségekkel küszködő, mindössze
negyvennyolc évet megélő, de férfiasan kemény lelkű ember hagyta hátra.
1790-ben született. A Szatmár
megyei nemescsalád,
amelyből származott, nem volt gazdag, de igen nagy
tekintélyű.
Állítólag a hét ősmagyar törzsfő
egyikétől, Ond vezértől származott
(amiként egy évszázaddal később Ady is
úgy tudta magáról, hogy Ond
vezér kései unokája). Szülei művelt emberek,
apja tekintélyes jogtudós,
az antik és a klasszikus francia irodalom otthonos az isten
háta
mögötti falusi kúriában. Kölcsey
kisgyermek korától fogva tud a magyar
anyanyelven kívül anyanyelvi biztonsággal latinul
és franciául. Később,
a középiskolai évek alatt jól megtanul
németül és görögül is. Ifjú
éveiben nincs is nagyobb gyönyörűsége, mint a
műveltség. Hatéves
korában elveszti apját, tizennégy éves
korában anyját. Közben a
feketehimlő egész életére betegessé teszi,
bal szemére megvakul, és
kihull a haja. A vézna, kopasz, félszemű ifjú
számára a szerelem sem
lehet több, mint keserves ábránd. Huszonnégy
éves korában már arról ír,
hogy túl van minden szerelmi képzelgésen.
Egyébként annyira szemérmes,
hogy korai szerelmes versei ellenére sem tudunk semmit
legbizalmasabb
magánéletéről. Iskoláskorát a
debreceni nagy hírű Kollégiumban tölti.
Jó tanuló természetesen, de
visszahúzódó, barátokra sem talál.
Debrecenből kerül joggyakorlatra Pestre. Hanem amikor befejezi a
jogi
tanulmányokat, nem jelentkezik ügyvédi
vizsgára. Akkorra már
kiábrándultan megveti azt a feudális jogot,
amelynek kiváló tudósa.
Később majd szakértőnek kérik fel újra meg
újra főbenjáró perekben.
Élete vége felé Lovassy, Kossuth és
Wesselényi híres pereiben
fogalmazza meg a védők számára a
perbeszédek érveléseit.
De gyakorló jogász nem akar lenni. Hazamegy
Szatmárba, a családi birtokra. Ott, a magányban fejleszti ki
költészetét. Ez a költészet a divatos szentimentalizmusból indul ki,
nem csodálatos tehát, hogy hazai példaképét Kazinczyban fedezi fel.
Kazinczyval tizennyolc éves kora óta levelez, majd jó barátságot
kötnek. Kazinczy irodalmi körének Kölcsey lesz az egyik legfontosabb és
hamarosan a legképzettebb tagja. Kazinczy pesti barátai közül csak
Szemere Pállal tud lélekbeli kapcsolatot találni. Összeköti őket nagy
műveltségük és kritikai hajlamuk. Kölcsey az irodalom további
fejlődésére nélkülözhetetlennek tartja a rendszeres kritikát. És el is
kezdi felmérni az élő magyar költészetet. Egymás után ír három
bírálatot. Elsőt a költőnek jelentéktelen, de irodalmi ösztönzőként
fontos Kis Jánosról, a másodikat a már halott Csokonairól, a harmadikat
Berzsenyiről. Mind a három elmarasztaló. Az elegáns, árnyalt stílust
kereső fiatal költőnek Csokonai túl parlagi, Berzsenyi túl durva és
fellengzős. Érthetetlen, hogy mennyire nem vette észre Csokonaiban sem
a plebejus jelleget, sem a stílusbeli árnyaltságot, s Berzsenyiben a
nagy problémák szüntelen jelenlétét és a nyelv addig példátlan
gazdagságát. Amiért Kölcsey egy életen át lankadatlanul harcolt, az
éppen Csokonai és Berzsenyi költészetében fogalmazódott meg a
legmagasabb szinten. Sokkal később ezt Kölcsey is tudta, de addigra már
Berzsenyi sértődötten, elkedvetlenedve meghalt, és a gyászbeszédben
Kölcseynek csak az önvád lehetősége maradt meg. Igaz, ezt az önvádat
férfiasan ki is mondotta.
Ha itt-ott meg is jelent egy-két költeménye, a
közönség kezdetben mint kritikust és irodalmi vitatkozót ismerte meg. A
Kazinczyt támadó Mondolatra ő és Szemere válaszolt, méghozzá a
kritikákhoz hasonló harcias hangon. Ez a harciasság, amellyel egyszerre
támadott a politikai reakció ellen és a haladó költőkben felfedezni
vélt hibák ellen, az irodalomba lépő Kölcseyt eleve népszerűtlenné
tette. Nem bánta. Falusi magányában, szüntelenül egyre műveltebbé
csiszolva tudatát, formálta költészetét. Világnézete egyre idegenebbé
vált a nemesi világtól. A megyei életben tevékenyen vett részt. Előbb
megyei aljegyző, majd megyei főjegyző. A megyegyűléseken a
liberális demokrácia szószólója, a jobbágyság védője. Magában
fejlesztett költészete egyre jobban fordul a népdal felé. Mondanivalója
is egyre demokratikusabb. 1823-ra már elkészül a Himnusz és a Zrínyi dala.
De csak 1832-ben jelennek meg kötetben versei. Közben azonban
már a
megye országgyűlési követe. Három éven
keresztül ő jelenti a diéta
balszélét. A jobbágyfelszabadítást
akarja előkészíteni. Három év
múltán
megyéje is megsokallja. Olyan utasításokat adnak,
amelyeket nem
hajlandó képviselni, és lemond. Kossuth és
vele a diétai baloldal
gyászruhát ölt távozására.
Ekkorra már az ország haladó oldalának
ünnepelt alakja. Az újságírásban is
főszerepe van. Szemerével együtt
szerkeszti az Élet és Literatura című folyóiratot, amely három
évig tudja fenntartani magát. Itt folytatja korábbi kritikai és
esztétikai tevékenységét. A hivatalos hatóságok a legveszedelmesebb
emberek közt tartják számon, és állandóan titkos megfigyelők járnak a
nyomában.
Amikor megszűnik diétai megbízatása, és folyóirata
sem élhet tovább, újra visszamegy a megyébe, de megtartja főjegyzői
hivatalát, hogy befolyást gyakorolhasson a helyi nemességre. Politikai
hatására Szatmárban megerősödik a liberális demokrata párt.
Ez időre országszerte ismert költő, kritikus,
esztéta. Az egész hazai irodalomban filozófiailag ő a legképzettebb.
Gyötrik is szüntelenül a világnézeti válságok. Kant idealizmusa és D'Holbach
materializmusa közt hányódik. Ama ritka nemesi
elmék közé tartozik,
akik teljesen szakítani tudtak a feudális
szemlélettel, és
következetesen a polgári Magyarországot
készítik elő. Nem retteg a
forradalomtól, sőt megbélyegzi azokat, akik félnek
az erőszakos
változástól. Közben azonban jól
látja, hogy a haladó nemesség sem ért
mindenben egyet vele. Innét származik újra meg
újra feltörő
pesszimizmusa. Fél a nemzethaláltól, amelynek
képe újra meg újra
megjelenik költészetében.
Ez a költészet hangjában, stílusában mindvégig sok
rokonságot tart a Kazinczy-féle szentimentalizmussal, de egyre jobban
közeledik a népköltészethez is és a romantika pátoszához is. Amikor
összebarátkozik Kisfaludy Károlyékkal, lényegében a programszerű
romantikával köt szövetséget, és a felmagasodó Vörösmartyban felismeri
az igazi nagy költőt. A kritikáiban oly magas mércéjű, nemegyszer
igazságtalanul szigorú és elutasító Kölcsey a Csongor és Tünde előtt leteszi a fegyvert: ezt remekműnek ismeri el.
Szüntelenül világirodalmi távlatokban látott és
gondolkozott. Nem maradt el a világirodalom újdonságaitól. Walter
Scottot eleve nagyra becsülte, kedvelte Bulwert, majd elismerően írt a
francia romantika főalakjáról, Victor Hugóról. Tehát világirodalmi
tájékozódásban is odacsatlakozik a romantikához, amellyel költészete is
azonosul.
Amikor versei megjelentek, már azonnal arról volt
szó, hogy ez első kötete lesz összes műveinek. Ezt azonban már nem érte
meg. Élete végső éveit főleg a nagy politikai perek töltötték
ki. Most büntetőjogásznak kellett lennie. Végső tevékenysége Wesselényi
védelme volt. Nagy felkészültséggel érvelt a vádlott ártatlansága
mellett. A védő a beszédében el is mondotta Kölcsey indoklását, ámbár
hiába, hiszen a kormányzat úgy döntött eleve, hogy a veszedelmes
Wesselényit el kell ítélni.
Magát a főtárgyalást Kölcsey már nem érte meg.
1838-ban egy hűlés elhatalmasodott a szervezetében, és egyheti betegség
után meghalt. Kortársai úgy temették, mint a legnagyobb embert
valamennyiük között.
Életműve él az
irodalomtörténetben. Nevét, emlékét a
köztudatban múlhatatlanul idézi nemzeti himnuszunk.
|
Huszt várának romjai
|